Denizcilik alanı; Güverte İşletme (Vardiya Zabitliği), Gemi Makineleri İşletme (Makine Zabitliği), Gemi Elektroniği ve Haberleşme (Elektroteknik Zabitliği), Balıkçılık ve Su Ürünleri üretimi (Balıkçı Gemisi Kaptanlığı ve Su Ürünleri Teknisyeni) yeterliklerini kazandırmaya yönelik eğitim ve öğretim verilen alandır.
Denizcilik, zorlu fakat gözde, heyecan ve ümit veren meslekler arasındadır. Hızla büyüyen deniz taşımacılığı, daha fazla gemi ve gemi adamı ihtiyacını da beraberinde getirmektedir. Teknolojinin gelişmesi ve ihtiyaçların artması, denizcilerin gemicilik ve seyir yeterliklerinin yanında elektronik ve mekanik konularda da üst düzey bilgi ve becerilere sahip kişiler olmasına neden olacaktır.
Bu alan, gemi adamları ve su ürünleri olarak iki başlıkta ele alınabilir. Gemi adamları; gemide bulunan kaptan, zabitler, tayfalar ve yardımcı hizmet personelidir. Su ürünleri ise deniz ve tatlı su canlılarının avlanması, üretilmesi, yetiştirilmesi, işlenmesi ve pazara sunulması ile ilgili işleri kapsamaktadır.
Denizcilik eğitimi; meslek liselerinin denizcilik alanında diploma programları ve çeşitli özel eğitim kurumlarında sertifika programlarıyla verilmektedir.
Liseden sonra Yükseköğretim Kurumları Sınavını (YKS) başaranlar ön lisans ve lisans programlarına devam edebilir. Ön lisans programını bitirenler, Dikey Geçiş Sınavı (DGS) ile lisans programlarına geçebilirler. Mezun olan öğrencilerin ek puanları ile yerleşebilecekleri ön lisans programları da mevcuttur.
Eğitim sürecini ve öngörülen açık deniz stajlarını tamamlayarak denizcilikte gerekli temel yeterlikleri kazanan meslek elemanları, "Eğitim ve Sınav Yönergesi" ile "Gemi Adamları Yönetmeliği" hükümleri gereğince yeterlik sınavına girerler ve başarılı olanlar unvanlarını alarak denizcilik sektöründe kariyer yapabilirler.
Denizciler, genel olarak denizde, kıyıda, karada, su üstünde, su altında gerektiğinde kapalı ortamlarda çalışır. Gemi ile seyir yapılan değişik bölgelerde çok farklı iklim şartlarında çalışmak durumundadırlar. Denizde, sakin, durgun veya ağır hava şartlarıyla karşılaşabilirler. Bu durumda herkesin kendine ait bir görevi vardır ve acil durumlarda herkes iş emniyeti bilinciyle çalışmak zorundadır.
Görevlerini yaparken ekip çalışmasını uyum içinde gerçekleştirirler. Günün yirmi dört saatinde, aynı insanlarla uzun sürelerle aynı çalışma ortamında bulunulması ve aileden ayrı kalınması denizcilik mesleğini diğer mesleklerden farklı kılar.
Denizcilik |
Öğretim Programları |
Öğretim süresi |
---|---|---|
ÖN LİSANS | Deniz Ulaştırma ve İşletme | 2 |
Su Altı Teknolojisi | 2 | |
Su Ürünleri İşletme Teknolojisi | 2 | |
Yat İşletme ve Yönetimi | 2 | |
Yat Kaptanlığı | 2 | |
Marina ve Yat İşletmeciliği | 2 | |
Sualtı Teknolojisi | 2 | |
Yat İşletme ve Yönetimi | 2 | |
Yat Kaptanlığı | 2 | |
Alternatif Enerji Kaynakları Teknolojisi | 2 | |
Biyomedikal Cihaz Teknolojisi | 2 | |
Elektrik | 2 | |
Elektrik Enerjisi Üretim, İletim ve Dağıtımı | 2 | |
Elektrikli Cihaz Teknolojisi | 2 | |
Elektromekanik Taşıyıcılar | 2 | |
Elektronik Haberleşme Teknolojisi | 2 | |
Elektronik Teknolojisi | 2 | |
Enerji Tesisleri İşletmeciliği | 2 | |
Kontrol ve Otomasyon Teknolojisi | 2 | |
Mekatronik | 2 | |
Mobil Teknolojileri | 2 | |
Otomotiv Teknolojisi | 2 | |
Radyo ve Televizyon Teknolojisi | 2 | |
Raylı Sistemler Elektrik ve Elektronik Teknolojisi | 2 | |
Sahne ve Gösteri Sanatları Teknolojisi | 2 | |
Uçak Teknolojisi | 2 |
Denizcilik |
Öğretim Programları |
Öğretim süresi |
---|---|---|
LİSANS | Balıkçılık Teknolojisi | 4 |
Adli Bilişim Mühendisliği | 4 | |
Bilgisayar Mühendisliği | 4 | |
Bilişim Sistemleri Mühendisliği | 4 | |
Elektrik-Elektronik Mühendisliği | 4 | |
Deniz Ulaştırma İşletme Mühendisliği | 4 | |
Güverte | 4 | |
Gemi Makineleri İşletme Mühendisliği | 4 | |
İş Sağlığı ve Güvenliği | 4 | |
Turizm İşletmeciliği | 4 |